محل تبلیغات شما

نگاهی به روند ساخت فورد‌ماستانگ (GT) در کارخانه دیترویت‌آمریکا

 Deep Down, You Know You Want To

 شعار طراحان فورد ماستانگ جی تی (نسل پنجم)

نوشته : نویدحمیدی

      در دهه شصت میلادی، مسیر رو به رشد کشور آمریکا در زمینه ساخت و تولید خودروهای جدید و منحصر به فرد از نظر قابلیت و توانایی، روندِ تازه ای به خود گرفته بود و بی محابا مشتاق حضور چهره های تازه و جدید در بازار خود بود. یکی از آن تازه نفس ها فورد ماستانگ بود که با مدل دو نفره اسپرت خود (Two seat sport car) در میانه دهه شصت میلادی توانست بازار آمریکا را به دست بگیرد و با تبلیغات گسترده در سه شبکه کابلی آمریکا، بعد از نمایشگاه ماشین نیویورک در سال 1964 میلادی، توانست در دوره اول خود نزدیک به 22 هزار سفارش از سوی مشتری داشته باشد و نتیجه اعتماد مدیران فورد به طراحان ماستانگ با وجود فاصله داشتن با معیارهای کارخانه خودرو سازی فورد (John Najjar - Philip T Clark – Joe Oras   ) را تبدیل به فرشته نجات برای کارخانه فورد کرد.

       نسل اول این خودرو به عنوان سبکترین و کوچکترین خودرو ماستانگ شناخته می شود که معمولا با نام " کبرا " شناخته می شدند و مدل پایه جی تی 350 به حساب می آمدند. تمام ماشین هایی که در دوره زمانی سال های 1965 و 1966 ساخته شدند، دارای کُد به نام (K) شناخت می شدند که بعد از اعداد سه رقمی که معرف اسب بخار خودرو به شمار می رفت قرار می گرفت و حرف بعد از آن، نمایانگر موتور خودرو به شمار می رفت. این مدل از ماستانگ جهت مسابقات (SCCA) ساخته و بیشتر این جنبه مدنظر قرار گرفته بود. نسل های بعدی ماستانگ، علاوه بر تغییر در موتور، ظاهر، عملکردشان نیز تغییر یافت و تنها به مسابقات بسنده نشد. نسل جدید مدل های ماستانگ در فاصله زمانی های مختلف به بازار عرضه شد و چندان متوالی و منظم پیش نرفت. ( نسل اول 1964 تا 1973 ، نسل دوم 1974 تا 1978، نسل سوم 1979 تا 1993، نسل چهارم 1994 تا 2004 و نسل پنجم از 2004 تا به امروز ). حالا نوبت به نسل پنجم رسیده تا از خط تولید این خودرو، آن را بررسی کنیم. خودرویی که با Platform نسخه دوم فورد فال متولد شد و حالا به هزاره جدید رسیده است و در تمامی فیلم های مسابقه ای ساخت آمریکا، نمادی از جامعه و صنعت آمریکا در حال رقابت با دیگر کشورها را نشان می دهد و با تمام فراز و نشیب های مسیر، در انتهای کار به صورت حماسی به موفقیت و پیروزی دست می یابد. ( در یکی از جدیدترین محصول های هالیوودی، فیلم Need For Speed که در سال 2014 با هزینه ای 66 میلیون دلاری ساخته شد تصویری قهرمانانه از فورد ماستانگ را می بینم و تبدیل به شخصیتی ملی پیدا می کند و تبدیل به نماد می شود. )

       دیترویت، میشیگان موتور سیتی؛ جایی است که تاریخچه 50 ساله فورد در ساخت خودروهای ماستانگ و البته از پرطرفدارترین مدل های این کارخانه رنگ واقعیت به خود می گیرد و ساخته می شود. این نسل از خودرو از سال 2009 تغییرات گسترده تری را آغاز کرد و به دوره یک ساله تغییر ( فیس لیفت ) برای رقابت بهتر با رقبا و جلب رضایت بیشتر مشتریان ( همواره یکی از گله مندی های علاقه مندان ماستانگ در تغییر دیر هنگام نسل های این خودرو بوده است ) روی آورد. در این کارخانه که با وسعتی بیش از 2760 هزار متر مربع ساخته شده 700 کارگر متخصص مشغول به کار هستند و برای ساخت روزانه 680 دستگاه در سه شیفت کاری انجام علاوه بر حضور ربات ها در ساخت خودروها، نقش آفرینی می کنند. در سپر جلو ورودی هوا و در اطراف آن چراغ ها قرار گرفته است. یک اسپویلر در زیر سپر دیده می شود که خطوط عضلانی دماغه جلو را جذاب تر کرده است. این خطوط به انتهای بدنه خودرو رفته و در آخر به برآمدگی های چراخ ختم می شد. سپر عقب یک دیفیوزر هم‌رنگ بدنه دارد که خروجی‌های اگزوز از دو طرف آن آمده است. در نمای جانبی دو خط پهن بین گلگیر جلو و عقب دیده شده که با برآمدگی گلگیرها چهره ماستانگ را خشن تر کرده است. در این کارخانه به طور هم زمان مدل های مختلفی ( 4 مدل ) از ماستانگ ساخته می شود.

1.  دو درب هاچ بک ( Hatch Back )             3. دو درب کانورتیبل  ( Convertible )

2.  دو درب فست بک ( Fast Back )               4. دو درب 2+2 کوپه ( 2+2 Seat Coup )

      این کارخانه در شش بخش مجزا در کنار هم قرار گرفته است و خودرو مرحله به مرحله برای ساخت، پیش می رود و اجزای آن کامل می شود.

بخش اول ( Stam Ping )                                           بخش چهارم  ( SUB Assembly )

بخش دوم ( Body Shop )                                          بخش پنجم  ( Final Assembly )

بخش سوم  ( Paint Shop )                                        بخش ششم  ( Ware House )

 

       رول های فی توسط تریلی ها به کارخانه وارد و قبل از طلوع آفتاب برای کار آماده می شوند. با یک رول از این فها که وزنی معادل 8 هزار کیلوگرم دارد، بدنه 35 خودروی ماستانگ تحت فشار نیروی 15 هزار کیلوگرمی ساخته  می شود. در مرحله بعد بعد از شکل گرفتن استیل ها، بیش از 300 روبات، 3 هزار قطعه از بدنه را جوش می دهند و توسط نیروی انسانی به وسیله دستگاه به مرحله بعد برده می شود. رنگ خودرو توسط چهار بازوی روباتی در کنار و دو روبات در جلو و عقب بدنه در دو لایه انجام می شود. مرحله بعد مثل اکثر کارخانه های دیگر خودروسازی نوبت به خشک کردن بدنه می شود. پروسه رنگ خودرو تا تمام شدن و بیرون آمدن اش از خشک کن نزدیک به 10 ساعت به طول می انجامد.

 

      بعد از مرحله خشک کن، افرادی شروع به لکه گیری اجزای ضربه خورده بدنه می کنند و این مرحله از کار نزدیک به 10 تا 15 دقیقه زمان می برد. مرحله بعد، نوبت به مونتاژ قطعات می شود. ابتدا از سمبل خودرو ( لوگو ) روی کاپوت و صندوق ماشین شروع می شود. سپس نوبت به اعداد روی بدنه می شود و بعد از آن، ماشین به سمت مرکز کارخانه هدایت می شود. درب ها ( برای هر درب 537 قسمت مجزا به هم وصل می شود ) آماده می شود و توسط اهرمی که با ارتفاعی 3 متری از سطح کارخانه قرار گرفته به بدنه خودرو وصل می شود. نوبت به جای گذاری شیشه ها می شود که توسط روبات ها کار چسب و نصب آن انجام می شود. مدت زمان تقریبی مرحله نصب شیشه بین 4 تا 6 دقیقه به طول می انجامد و شیشه ها بر روی ریلی قرار گرفته و به سمت روبات می آید و یکی از ربات ها آن را چرخانده و ربات دیگر به دور تا دور آن، چسب را می چسباند و سپس همان ربات اول شیشه را در محل تعیین شیشه بر روی بدنه سوار می کند. ( حرارت چسبی که برای نصب شیشه استفاده می شود در کمتر از 3 دقیقه باعث سفت و چسبیدن کامل شیشه به بدنه خودرو می شود.

      حالا نوبت به قلب تپنده ماستانگ می شود. موتور این خودرو در سه مدل عرضه می شود ( تنها یک مدل به درخواست مشتری قابل سفارش است. ). موتور پایه جی-تی  ( 5 لیتری V8 ) با 650 اس بخار قدرت نیرو می باشد.

1. موتور 3.7 لیتری   (V6)با حداقل 300 اسب بخار قدرت و 365 نیوتن متر گشتاور.

2. موتور 2.3 لیتری اکوبوست چهار سیلندر با  300 اسب بخار قدرت 406 نیوتن متر گشتاور.

3. موتور 5 لیتری  (V8)   با 420 اسب بخار قدرت  528 نیوتون متر گشتاور.

قیمت پایه این خودرو از 42 هزار یورو آغاز می شود.

    نسل جدید که سال پیش به‌عنوان مدل 2015 معرفی شد پیشکشی تازه دارد و آن نسخه اِکوبوست است! نسخه‌ای که زیر کاپوت بلند آن هیچ‌یک از پیشرانه‌های 6 یا 8 سیلندر را نخواهید یافت، بلکه با نگاهی به مشخصات فنی آن یک پیشرانه 4 سیلندر اِکوبوست مجهز به توربوشارژر احتمالاً شمارا متعجب یا شگفت‌زده خواهد کرد. البته نمونه 6 سیلندر جدید ، با این ویژگی دیده نمی شود.

     در مرحله بعد خودرو به قسمت وصل قطعات داخلی خودرو شامل روکش روی درها، پدال ها، صفحه نمایشگر، داش بورد، آینه، چراغ های داخلی و خارجی، صندلی ها، چرخ های جلو و عقب و از همه مهم تر سیم کشی داخلی قطعات الکترونیکی خودرو صورت می گیرد. ( در فاصله زمانی سال های قبل، گزارش های متعددی از اشکال در سیستم الکترونیکی ماشین به نمایندگی ها توسط مشتری ها ارائه شد و همین نکته باعث شد تا این قسمت از مرحله خط تولید پروسه زمانی اش برای بررسی بهتر و کامل تر نزدیک به دو برابر شود. )

     در مرحله بعد، ماشین به راننده تست سپرده می شود و بعد از تنظیم موتور، سیستم سوخت، اضافه کردن بنزین، تست سرعت و ترمزگیری خودرو در اتاقک تست، به راننده سپرده می شود تا مورد ارزیابی قرار گیرد. ( به دلیل هزینه بالا و وقت گیر بودن تست خودرو برای فورد، از هر 10 خودرو نزدیک به 30 درصد برای این مرحله به پیست و فضای تست نزدیک کارخانه برده می شود و برای افزایش سرعت پخش خودروها به نمایندگی ها و مشتریان در فاصله زمانی کمتر از 2 ساعت توسط تریلی بار زده و به محل مورد نظر انتقال می یابد. )

     در فضای نزدیک به کارخانه پیستی برای مشتریان طراحی شده تا کسانی که تا به حال دارای محصولی از کارخانه خودروسازی فورد نبوده اند بتوانند در این پیست دست به فرمان شده و ماشین مورد نظرشان را آزمایش کنند و در قبال خرید خودرو از محل کارخانه ( چه به صورت کاملا نقدی یا قسط بندی شده ) از تخفیف بهرمنده شوند و علاوه بر آن از مزایای سرویس سالانه رایگان خودرو تا چهار سال بهره مند شوند. ( تنها 10 درصد خودروها برای مشتریان حضوری در کارخانه می ماند و 90 درصد دیگر به سرتاسر آمریکا، کانادا و کشورهای دیگر فرستاده می شود. )

مشخصات :

CC 4951

 8 سیلندر

32 سوپاپ

435 اسب بخار  6500 دور در دقیقه ( خورجینی وی شکل )

6 دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی ( تیپ ترونیک )

چهار چرخ متحرک

مصرف سوخت : 11.8 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت ترکیبی

یورو 5

حجم باک : 58 لیتر

وزن : 1651 کیلوگرم

ابعاد :  4782*1986*1381 

امکانات :

 

مجهز به کیسه هوای ایمنی (جلو ، جانبی ، پرده ای محافظ سر)

 

سیستم ترمز ضد قفل ABS
سیستم توزیع الکترونیکی ترمز فشار EBD
سیستم کمک ترمز BAS
دارای شیفر دنده پشت فرمان
سیستم هوشمند SYNC
سیستم کنترل کشش

 

سیستم ضد سرقت
سیستم ورود بدون کلید
سیستم استارت دکمه ای

 

فرمان هیدرولیکی
شیب و فرمان تلسکوپی دستی ستون قابل تنظیم
سیستم قدرت کمکی فرمان EPAS

 

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

 

سیستم صوتی حرفه ای 390 واتی
با قابلیت پخش CD , DVD , MP3
همراه با 12 بلندگو
ورودی های USB , AUX , iPad Cable
دارای صفحه نمایش چند رسانه ای 7 اینچی
سیستم صوتی تماس
سیستم ناوبری Sirius XM
سیستم چند رسانه ای My Ford Touch
رادیو اینترنتی Pandora
سیستم ترافیک و سفر Link 34 با قابلیت نمایش پیش بینی هوا - پمپ بنزین ها - برنامه ها و ورزش ها - لیست فیلم ها - و سالن های تئاتر و سینما
به همراه GPS

 

سیستم پشت سری های فعال و هوشمند برای جلوگیری از صدمات تصادف
سیستم تنظیم برقی صندلی در حالت های مختلف
دارای حافظه صندلی
دارای روکش چرمی
سیستم گرمکن
سیستم گودی کمر

 

سیستم پشت سری های فعال و هوشمند برای جلوگیری از صدمات تصادف
دارای روکش چرمی

 

آینه الکتروکرومیک برای سهولت دید راننده در شب
اینه های جانبی با قابلیت تنظیم و تا شوندگی برقی
سیستم گرمکن

 

شیشه های بالابر برقی
شیشه های سولار

  
 

دارای چراغهای HID به همراه مه شکن
سیستم روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغها

 

دارای چراغهای LED به همراه مه شکن

 

دوربین دید عقب
سیستم کروز کنترل
سیستم Head Up Display نشانگر سرعت و دور موتور بر روی شیشه جلو
سیستم هشدار نقطه کور BLIS و نشانگر نزدیک شدن خودرو از اطراف بر روی آینه جانبی
دارای سنسور پارک در عقب و جلو
سنسور هشدار نزدیک شدن به وسیله نقلیه تا 15 متر جلوتر به وسیله صدا
مجهز به سنسور برخورد به جلو که به طور خودکار ترمز را آماده و درگیر می کند.

 

 

 

حوض خانه مادربزرگ چاپ شده در ماهنامه داستان همشهری

نگاهی به روند ساخت فورد‌ماستانگ (GT) در کارخانه دیترویت‌آمریکا

داستانک "تولدی دیگر" نوشته نوید حمیدی

های ,خودرو ,سیستم ,کارخانه ,ها ,مرحله ,می شود ,بعد از ,نوبت به ,نزدیک به ,قرار گرفته

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

love66s.blogfa.com